رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

مشکلات سرمایه در گردش و نبود نقدینگی کام فعالان صنایع شیرینی و شکلات آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز را که پایتخت شیرینی و شکلات ایران بوده، تلخ کرده است.

تبریزگویا، فاطمه ملک پور: در ابتدای سال جاری بود که طرح بزرگ عادلانه سازی یارانه‌ها از سوی دولت اجرا شد و بسیاری، این طرح را جراحی اقتصادی عنوان کردند. با وجود اینکه هدف از اجرای این هدف مردمی سازی یارانه‌ها بود ولی در برخی از بخش‌ها فشار زیادی بر تولیدکنندگان وارد شد. نوسان قیمت و کمبود مواد اولیه، عمده مشکلاتی بود که این بخش را تحت تأثیر قرار داد.

اکنون پس از گذشت چند ماه از اجرای طرح عادلانه سازی یارانه‌ها، تولیدکنندگان صنایع غذایی به ویژه واحدهای صنعتی شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی به دلیل افزایش قیمت برخی از اقلام مورد نیاز در تولید محصولات و افزایش نیاز به میزان سرمایه در گردش با مشکلاتی مواجه شده‌اند که این موضوع در میزان صادرات نمود پیدا کرده است.

در این میان اهمیت بخش تولید در رشد و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. خطوط تولید که کار کند اشتغال موجب درآمدزایی می‌شود و معیشت مردم بهبود می‌یابد و در نهایت چرخ اقتصاد نیز می چرخد. اکنون با توجه به اینکه در ۱۲۰ واحد صنعتی شیرینی و شکلات استان حدود ۲۰ هزار نفر مشغول به کار هستند هر گونه بروز مشکل آسیب بزرگی بر بخش تولید در این حوزه خواهد بود.

سردرگمی تولیدکنندگان با نوسان قیمت مواد اولیه

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیرینی و شکلات در آذربایجان شرقی می‌گوید: با افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه، میزان نیاز واحدهای صنعتی به گردش مالی نیز افزایش یافته است که در این زمینه دولت باید با تأمین اعتبار مالی از صنایع غذایی حمایت کند تا میزان صادرات به کشورهای خارجی کاهش نیابد.

افشین علیزاده با بیان اینکه در حال حاضر محصولات این واحد تولیدی به ۹ کشور خارجی صادر می‌شود، می‌افزاید: حضور در بازارهای خارجی شرایط خاصی را می‌طلبد که تولیدکنندگان علاوه بر مشکلات تولید باید موارد متعددی را در بازارهای بین المللی برای صادرات در نظر بگیرند.

کام تلخ صنعت شیرینی و شکلات تبریز با مشکلات سرمایه در گردش

وی ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه در حال حاضر برای تداوم تولید، قیمت محصولات صادراتی را به گونه‌ای تعیین کرده‌ایم که صرفاً گردش مالی و مواد اولیه مورد نیاز را بتوانیم تأمین کنیم بدون تردید این شرایط کار را برای صنایع شیرینی و شکلات استان سخت کرده است.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه افزایش توان رقابتی در بازارهای بین المللی به عوامل زیادی بستگی دارد، می‌افزاید: تغییر ناگهانی و روزانه قیمت مواد اولیه تولیدکنندگان را سردرگم کرده است.

کمبود مواد اولیه معضلی در بخش تولید

علیزاده تاکید می‌کند: کمبود مواد اولیه یکی از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی شیرینی و شکلات است به طوری که وقتی محصولی در بازار نایاب می‌شود بدون تردید سهمیه واحدهای تولیدی نیز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان در تولید محصولات شیرینی و شکلات می‌افزاید: قیمت مواد اولیه مورد نیاز در تولید محصولات شیرینی و شکلات هر روز در نوسان است و تورم در مواد اولیه آسیب زیادی به واحدهای تولیدی می‌زند.

توقف خط تولید با خرابی ماشین‌آلات صنعتی

یکی دیگر از تولیدکنندگان شیرینی و شکلات در آذربایجان شرقی در همین زمینه می‌گوید: مشکل واردات ماشین آلات صنعتی به دلیل اعمال تحریم‌ها یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در روند تولید است چرا که در صورت خرابی یک قطعه صنعتی، امکان واردات وجود ندارد و در نهایت مجبور به مهندسی این قطعات هستیم که این موضوع زمانبر بوده و باعث توقف خط تولید می‌شود.

کام تلخ صنعت شیرینی و شکلات تبریز با مشکلات سرمایه در گردش

عباس جعفری می‌گوید: واردات ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز، موجب افزایش راندمان و بهره وری بالا در تولید محصولات می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: افزایش صادرات محصولات شیرینی و شکلات علاوه بر اشتغالزایی موجب ارزآوری می‌شود که این موضوع رشد و توسعه اقتصادی استان را در پی خواهد داشت.

هزینه‌های سرسام‌آور انرژی واحدهای تولیدی

جعفری در خصوص نحوه ارائه خدمات دولتی به واحدهای تولیدی تاکید می‌کند: هزینه‌های سرسام آور انرژی‌ها و بدهی واحدها به شرکت‌های خدمات رسان مغایر با فعالیت تولید و اشتغالزایی است برای مثال صدور قبض گاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای تنها یک دوره، هزینه زیادی را به واحدهای تولیدی تحمیل می‌کند.

وی می‌افزاید: سال گذشته حقوق و دستمزد و حق بیمه کارگران به صورت چشمگیری افزایش یافت که تمام این موارد در روند تولید تأثیر مستقیمی دارد.

کام تلخ صنعت شیرینی و شکلات تبریز با مشکلات سرمایه در گردش

تولید سالانه ۸۳۳ هزار و ۳۰ تن شیرینی و شکلات در آذربایجان‌شرقی

در همین زمینه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت بالای استان در تولید محصولات شیرینی و شکلات به خبرنگار مهر می‌گوید: ظرفیت تولید واحدهای شیرینی و شکلات استان حدود ۸۳۳ هزار و ۳۰ تن در سال است.

صابر پرنیان می‌افزاید: ۱۲۰ واحد صنعتی شیرینی و شکلات در استان وجود دارد که حدود ۲۰ هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

وی ادامه می‌دهد: واردات ماشین آلات صنعتی، نوسان قیمت اقلام مورد نیاز در تولید، تأمین مواد اولیه مانند شکر، روغن و آرد از جمله مشکلات این واحدهای تولیدی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی می‌گوید: صادرات شیرینی و شکلات در چهار ماه نخست امسال ۲۲ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۳۳ درصد کاهش یافته است البته برخی از محصولات تولیدی شیرینی و شکلات استان از سایر گمرکات کشور صادرات می‌شود.

پرنیان با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ درصد صادرات کشور مربوط به آذربایجان شرقی است، می‌افزاید: سال گذشته ارزش صادرات محصولات شیرینی و شکلات از گمرکات استان ۱۱۹ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه می‌دهد: محصولات شیرینی و شکلات استان به ۴۰ کشور دنیا صادر می‌شود که از جمله این کشورها می‌توان به عراق، پاکستان، افغانستان، یمن، آذربایجان و سومالی اشاره کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اظهار می‌کند: علت کاهش صادرات این محصولات در حال بررسی است ولی در این زمینه می‌توان به موضوع‌هایی مانند رفع تعهد ارزی، کمبود کامیون، کاهش میزان سرمایه در گردش و تأمین مواد اولیه برای تولید نیز اشاره کرد که البته این موارد مشکلات ملی است.

کام تلخ صنعت شیرینی و شکلات تبریز با مشکلات سرمایه در گردش

پرنیان اضافه می‌کند: بدون تردید با تمام توان تلاش می‌کنیم تا مشکلات و موانع تولید و در نهایت صادرات در این حوزه تسهیل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی می‌گوید: با توجه به تغییر ناگهانی نرخ برخی از مواد اولیه مورد استفاده در تولید محصولات شیرینی و شکلات، تولیدکنندگان غافلگیر شده‌اند و تا روال به حالت قبلی بازگردد کمی زمان می‌برد.

پرنیان می‌افزاید: در حال حاضر نرخ جدید محصولات برای فروش در بازارهای بین المللی مقرون به صرفه نیست بنا بر این در کنار این عامل، تولیدکنندگان برای تداوم صادرات باید کیفیت محصولات را افزایش داده و با بسته بندی‌های جدید به بازار عرضه کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی شیرینی و شکلات می‌گوید: ۱۵ واحد تولیدی شیرینی و شکلات برای اخذ تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده است.

پرنیان ادامه می‌دهد: پس از ثبت نام تولیدکنندگان در سامانه بهین یاب برای درخواست اعتبار مورد نیاز، سازمان صمت برای این تولیدکنندگان پرونده تشکیل می‌دهد و درخواست افراد در کارگروه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی می‌افزاید: پس از بررسی و موافقت درخواست‌ها، تولیدکنندگان برای اخذ تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها