رفتن به بالا

هر آنچه در تبریز و آذربایجان می‌گذرد…

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 24 April

هرچند در سال های اخیر گوش شهروندان تبریزی به شنیدن خبر افتتاح پارک و فضای سبز عادت کرده است؛ اما آنچه مسئولان اجرایی پارک «باغ‌شهر تبریز» می گویند و آنچه چشم ها روایت می کنند، خبری سبزتر و ماندگارتر است. پارک باغ‌شهر تبریز در خیابان ۲۲بهمن، مابین چهارراه نصف‌راه و چهارراه خطیب واقع شده است. […]

هرچند در سال های اخیر گوش شهروندان تبریزی به شنیدن خبر افتتاح پارک و فضای سبز عادت کرده است؛ اما آنچه مسئولان اجرایی پارک «باغ‌شهر تبریز» می گویند و آنچه چشم ها روایت می کنند، خبری سبزتر و ماندگارتر است.

پارک باغ‌شهر تبریز در خیابان ۲۲بهمن، مابین چهارراه نصف‌راه و چهارراه خطیب واقع شده است. جایی که به گفته شهروندان «پارک یا فضای سبز درست و حسابی نداشت.» صرف ایجاد فضای سبز در این منطقه، ساکنین را خوشحال کرد اما ویژگی های خاصی که در احداث این پارک مد نظر قرار گرفته، نشان می دهد با یک پارک معمولی با چند اصله درخت و چمن و پیاده راه مواجه نیستیم.

یک اولین دیگر

 پارک باغ‌شهر یک «اولین» برای تبریز به شمار می آید، شاید در طول تاریخ این شهر، هیچ‌گاه شهرداری واحدهای مسکونی را تملک و به کاربری فضای سبز تبدیل نکرده بود.

اما سال گذشته شهرداری تبریز در اقدامی ابتکاری با تملک واحدهای مسکونی صفاری که یکی از مجتمع‌های مسکونی قدیمی تبریز و متعلق به یکی از ارگان های دولتی بود، تصمیم به تبدیل آن به یک باغ سنتی ایرانی گرفت که می‌توان از این اتفاق سبز به عنوان پلی برای وصال باغ‌شهر گذشته به باغ‌شهر آینده یاد کرد؛ همین موضوع در نامگذاری این پارک به نام «باغ‌شهر تبریز» بی تاثیر نبود.

طبق اعلام شهرداری منطقه ۶ تبریز، مساحت کل این پارک ۱.۳هکتار است که برای تملک آن ۳۴۰میلیاردریال و برای احداث آن ۲۰میلیاردریال هزینه شده است. حالا که تا چندروز دیگر «باغ‌شهر تبریز» افتتاح می شود و در اختیار عموم شهروندان قرار می گیرد، به مهم ترین ویژگی ها و وجوه تمایز این باغ سنتی ایرانی با سایر پارک ها نیم نگاهی می اندازیم.

سردربی که شما را به تاریخ فرا می‌خواند

سردربی که عنوان «باغ‌شهر تبریز» را در ورودی پارک به دوش می کشد، شبیه سردرب ورودی های تاریخی تبریز است و در کنار نرده های چوبی که از حریم پارک حفاظت می کند، در همان ابتدای کار ورود شما به ایران قدیم را خوش آمد می گوید.

 ضیافت چشمان شما در باغ‌شهر تبریز با کتیبه نسبتا بزرگ و چوبی «یا مفتح الابواب» آغاز می شود که در همان گام های اول به چشم می خورد. مفتح الابواب یکی از صفات باری تعالی است و معمولا از گذشته های دور در ورودی اماکن از آن استفاده می شود.

مسیر آبی، مسیر سبز؛ هردو به یک مقصد می‌رسند

دسته گل های داووی که در دوطرف کاشته شده اند، با رنگ هایی چشم نواز مسیر پیاده راه باغ‌شهر را به شما نشان می دهند. البته مسیریابی با گوش ها هم در این پارک امکان پذیر است؛ کافی است به صدای نرم آب که مانند خطی آبی از ورودی تا انتهای باغ کشیده شده است، گوش کنید.

هیچ رنگ اضافه ای در باغ‌شهر به چشم نمی خورد؛ قهوه ای، سبز، قرمز و … .کل باغ ترکیبی از چوب، سنگ و آجر است و جالب تر اینکه تمام مصالح به کار گرفته شده، در تبریز خودمان تولید شده است. این را رضا بهجتی، معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه ۶ تبریز می گوید.

اینجا همه‌چیز تبریزساخت است

او به خبرنگار شهریار توضیح می دهد که برای حمایت از کارآفرینان بومی، تمام ابزار و مصالح باغ از تولیدکنندگان تبریزی خریداری شده است.

بهجتی همچنین می گوید: «معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۶ بدون هیچ پیمانکار و مشاوری این باغ را طراحی و اجرا کرده است». شاید همین موضوع باعث کاهش چشمگیر هزینه های احداث شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه ۶ مدعی می شود که این پارک برای گروه های خاص جامعه از جمله معلولین و کودکان کاملا مناسب است. البته او گفته هایش را نشان می دهد.

یک پله بدون رمپ پیدا کنید

هیچ پله ای در پارک وجود ندارد که رمپ نداشته باشد. حتی در ورودی آلاچیق ها یا سرویس بهداشتی، برای راحتی عبور و مرور معلولین رمپ تعبیه شده است.

آبخوری ها و باکس های زباله باغ‌شهر تبریز با تمام امکانات عمومی که در پارک های دیگر دیده اید متفاوت است. هم آبخوری ها و هم باکس های زباله در دو سایز نصب شده اند، سایز مرتفع برای افراد عادی جامعه و سایز کم ارتفاع برای کودکان و معلولین.

مناسب برای معلولین، حتی بدون همراه!

فرد معلول که برای تردد از ویلچر بهره می گیرد، به راحتی و به تنهایی می تواند از باغ‌شهر تبریز لذت ببرد. البته مسئولان باغ قول می دهند که در هنگام ترک باغ، او تنها نباشد.

چینش صندلی های باغ چه در آلاچیق ها و چه در مسیر پیاده راه به گونه ای است که یک جای خالی برای ویلچر در نظر گرفته شده است که هم سطح و هم تراز با سایر صندلی هاست. همچنین تعداد صندلی ها و نیمکت ها متناسب با تعداد اعضای خانواده است؛ یعنی خانواده های دونفره از آلاچیق ها دونفره، خانواده های سه نفره از آلاچیق های سه نفره و… می توانند استفاده کنند.

گامی سبز برای تبدیل تبریز به شهر دوستدار کودک

باغ‌شهر تبریز قدم های اول را برای تبدیل تبریز به «شهر دوستدار کودک» برداشته است. علاوه بر اینکه در تاسیسات و زیرساخت های پارک کودکان جایگاهی ویژه دارند، زمین بازی کاملا استانداردی برای آن ها در نظر گرفته شده است که در عین حفظ کردن تم باغ، محیطی متفاوت و جذاب برای بازی کودکان فراهم کرده است. یکی از دیوارهای باغ هم به اکران نقاشی های کودکان اختصاص دارد.

اهالی سنگ تمام گذاشتند

معاون عمرانی شهردار منطقه ۶ تکمیل پارک باغ‌شهر در حدود ۶ماه را نتیجه کار تیمی نیروهای شهرداری تبریز می داند که هرروز از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب مشغول فعالیت بودند. البته او از اهالی منطقه هم قدردانی می کند که در همکاری با شهرداری «سنگ تمام گذاشتند».

انتظار نداشتم به این زودی تکمیل شود

هنگام ترک باغ مرد مسنی که در مدت چندساعته حضور ما در باغ به گردش مشغول بود، توجه‌مان را جلب کرد. می گوید اسمش دکتر بهادری است و حدود نیم قرن از عمر خود را در آمریکا به طبابت پرداخته است.

به گفته مسئولین باغ، او در مدت اخیر هرروز اینجا می آید و در جریان روند پیشرفت پارک قرار می گیرد. آقای بهادری می گوید: امسال که به تبریز آمدم، گفتند در این منطقه پارکی احداث می کنند و این خبر به جهت کمبود فضای سبز و فضای تفریحی در محدوده، من را خوشحال کرد.

او در گفتگو با خبرنگار شهریار توضیح می دهد: «تصور می کردم تکمیل این پارک سال ها به طول بینجامد اما حالا در حدود ۶ماه می گویند که جمعه این هفته افتتاح می شود. این موضوع واقعا برای من تعجب آور است.»

او از مدرن بودن و تلاش بی وقفه مهندسین جوان برای احداث این پارک قدردانی می کند و می گوید بعد از برگزاری مراسم افتتاح باغ‌شهر تبریز، مثل هرسال برای کار خود ایران را ترک خواهد کرد.

حالا علاوه بر او، کل تبریز در انتظار یک اتفاق سبز است که عصر روز جمعه به وقوع خواهد پیوست. همه امیدوارند این، یک آغاز برای بازگشت به باغ‌شهر تبریز باشد.

اخبار مرتبط



جديدترين خبرها